fbpx
interviuri

Scoala vietii de freelancer- interviu cu Cristina Tupita

Dragilor, v-ati gandit vreodata cum ar fi daca v-ati da demisia de la job si v-ati face…freelanceri?

Eu cochetez de ceva timp cu ideea. Mi se pare foarte tare sa iti poti face propriul program, sa fii propriul sef. Dar in acelasi timp, am multe temeri legate de chestia asta: daca nu as castiga suficienti bani cat sa ma intretin? Daca nu as reusi sa imi gasesc contracte? Daca, daca…

Tocmai de aceea, proiectul Viata de freelancer mi-a starnit interesul, iar cursul lor, „Scoala vietii de freelancer” a venit ca un posibil raspuns la toate intrebarile mele.

De aceea, am luat legatura cu fondatorii acestui proiect minunat, iar unul dintre cofondatorii lui, Cristina Tupita, a acceptat sa raspunda la cateva intrebari pentru mine si pentru voi.

Scoala vietii de freelancer- interviu cu Cristina Tupita

RB: Cum a inceput povestea “Viata de freelancer”? Cum ti-a venit ideea si care a fost parcursul de la idee, la implementare?

Cristina Tupita: Prima bucata a ideii a aparut intr-un weekend ploios si rece de recuperare dupa burnout (sindromul epuizării profesionale). Eu si Claudiu stateam in camera de hotel si brainstormam cum am putea sa nu mai ajungem la burnout si sa ne plimbam mai mult prin lume.

El strateg si om de digital, eu creativ. Eram echipa perfecta sa ne apucam de un soi de freelance. Si am zis hai s-o facem.

Ideea mare s-a nascut in Thailanda, cateva saptamani mai tarziu. Am luat un proiect de test sa vedem cum ne descurcam cu munca si calatoriile. Multumita testului asta, ne-am pus tot felul de intrebari si am descoperit provocari la care nu ne gandisem inainte. De exemplu, cum faci sa ai flux constant de proiecte. Cum te asiguri ca nu ramai fara bani, cum iti imparti eficient timpul intre cautat de clienti si munca efectiva. Si cum te asiguri ca iti mai ramane timp si pentru tine. Si ne-am dat seama ca daca vrei sa reusesti sa traiesti din freelance, ai nevoie sa gandesti business. Ca un mic antreprenor. Pana la urma esti un one man business. Ai niste servicii pe care le vinzi catre niste clienti si ele au nevoie de executie, promovare, plan de dezvoltare si multe altele.

sursa: pixabay


RB: Cum isi propune platforma viatadefreelancer.ro sa ajute freelancerii din Romania?

Cristina Tupita: Viatadefreelancer.ro isi propune sa invete freelancerii din Romania cum sa isi construiasca pas cu pas un business de freelance sustenabil, eficient si cat mai simplu. Avem in plan cursuri offline si online, template-uri, tooluri si multe altele care sa simplifice tot procesul de planificare si constructie, precum si munca de zi cu zi.


RB: Ne poti spune cate ceva despre membrii echipei tale? Cine sunt ei si cum i-ai ales?


Cristina Tupita: Ne-am ales unii pe altii. S-a intamplat sa ne asezam la masa la momentul potrivit. Toti cautam independenta si voiam sa facem ceva valoros cu timpul nostru, dincolo de proiectele care sa ne asigure traiul zilnic. Fiecare dintre noi avem un background diferit si ne completam de minune.

Irina Botnari e in love cu tot ce inseamna digital si antreprenoriat, calatorii, carti, vinuri si apusuri misto. Este omul cu solutiile si organizarea in echipa. Pe Irina o stiti de la Bucur’s Shelter Hostel si diverse evenimente pe care le-a organizat de-a lungul anilor.

Antonio Iftimescu este antreprenor si alchimist al cafelei. Pe el il stiti de la Coftale. E obsedat de eficienta, pragmatism si este omul care face lucrurile sa se intample.

Claudiu Jojatu e baiatul de la digital. Obsedat de disciplina, optimist incurabil cu momente de WTF si innebunit dupa calatorii si cafea buna. Claudiu a avut propria agentie acum ceva ani.

Eu sunt creative copywriter. Mereu mi-au placut cuvintele si puterea pe care o au. Sunt omul ala enervant care mereu intreaba “de ce?” si cauta life & work hacks ca sa mearga lucrurile mai repede.


RB: Care crezi ca sunt calitatile unui freelancer de succes?

Cristina Tupita: Un skill monetizabil sau dorinta sa invete unul, curaj, perseverenta, cunostinte de business (macar basic), un cerc de prieteni si cunostinte care sa-l sprijine si un psihoterapeut bun.


RB: Consideri ca inainte de a te decide sa devii freelancer, ar trebui sa ai o experienta de cativa ani ca angajat intr-o companie, sau nu are importanta?

Cristina Tupita: Anii in agentie nu sunt neaparat obligatorii. Dar ajuta foarte mult. Ai mai putina presiune financiara si poti sa te concentrezi sa-ti dezvolti skillurile. Poti sa inveti multe despre clienti pentru ca in agentie ai un singur job de facut. In afara de asta, poti sa absorbi toata informatia din jurul tau. Anii in agentie iti dau acces la informatii si lectii pe care pe cont propriu nu ai cum sa le inveti intr-un timp scurt. Plus ca te invata cum sa te porti intr-un colectiv, cum sa colaborezi cu alti oamenii, cum sa faci echipa, cum sa tragi in aceeasi directie cu altii si cum sa ceri ajutor cand lucrurile te depasesc.

As sfatui pe oricine sa lucreze intr-o agentie macar 3 ani inainte sa treaca pe cont propriu full time. Oricat ai citi, nu exista nimic mai bun decat experienta pe pielea ta.


RB: Care au fost obstacolele pe care le-ai intampinat pe parcursul realizarii acestui proiect si cum le-ai depasit?

Cristina Tupita: Sunt cam aceleasi lucruri de care se loveste oricine vrea sa construiasca ceva in Romania. Dar probabil cel mai notabil obstacol e propria persoana. Iti trebuie ambitie si incapatanare sa te apuci de ceva pe cont propriu. Cu atat mai mult ceva al carui scop e mai mare decat un venit constant. Obstacolele sunt doar in mintea noastra. Pana la urma orice problema are o solutie. Trebuie doar sa te incapatanezi s-o gasesti. Si totul se rezuma la atitudine. Planurile se schimba mereu, oamenii te dezamagesc, clientii nu platesc la timp, se anuleaza proiectul cu totul, iti iei hate. Nu conteaza. You move on si faci lucrul ala in care crezi sa se intample.


RB: Cred ca cea mai auzita remarca referitor la a fi freelancer este “dar de ce nu iti iei un job adevarat?!”. Ai intalnit persoane care gandesc asa? Daca da, te-au afectat in vreun fel?

Cristina Tupita: Ce inseamna un job adevarat? Sa lucrezi la un birou pe niste proiecte ale unor clienti si la final de luna sa iti intre niste bani in cont?

Sunt multi care cred ca un angajator iti poate oferi stabilitatea financiara pe care freelance-ul nu poate sa ti-o ofere. Stabilitatea de la angajator exista doar aparent. Prin prisma faptului ca agentia sau compania exista din 199X sau 200X. Oamenii nu sunt aceiasi. Cladirea e stabila, jobul tau acolo nu neaparat. Oamenii sunt dati afara constant din cauza de bugete sau clienti pierduti. Sau pleaca prin alte agentii pentru sunt nemultumiti de salariu, proiecte, colegi etc. si au nevoie sa schimbe ceva.


sursa: pixabay

Cei care vorbesc despre un job adevarat sunt cei carora le e frica. Sunt cei care nu se aventureaza la aproape nimic in viata pentru ca se intreaba mereu „si daca dau gres?”. Oare cum ar sta lucrurile daca s-ar intreba mai multi „si daca-mi iese?”. Pana la urma, cand pleci din agentie ca sa fii freelancer care e cel mai rau lucru care se poate intampla? Nu-ti merge si trebuie sa te intorci inapoi in agentie.   


RB: Un job intr-o companie iti ofera o oarecare stabilitate, dar ca freelancer ai foarte multa libertate. Care crezi ca sunt “capcanele” in care pot sa cada freelancerii care nu sunt suficient de informati?


Cristina Tupita: Capcana 1: Cred ca o sa ploua cu proiecte si clienti din cer. Trebuie sa dai din coate, sa te promovezi, sa faci networking ca sa faci rost de proiecte. Si sa ceri recomandari de la clientii cu care ai lucrat deja.

Capcana 2: Cred ca toti isi vor plati facturile la timp. De cele mai multe ori nu e nicio intentie rea la mijloc. Pur si simplu unele companii au proceduri greoaie si totul dureaza foarte mult. Sau departamentul e understaffed si le scapa lucruri din vedere. Trebuie sa ai mereu niste bani la saltea din care sa traiesti pana la plata facturilor. 

Capcana 3: Cred ca o idee buna se vinde singura. Procesul de vanzare incepe cu prima conversatie cu clientul si se incheie in momentul in care livrezi ultima executie si incasezi banii. Degeaba ai o idee geniala, daca o pui intr-o prezentare saracacioasa si n-o explici cum trebuie, pe intelesul clientului. Si degeaba ai o idee geniala daca ea nu raspunde la nevoia reala a clientului.

Capcana 4: Unii freelanceri au tendinta sa devina workoholici. Cu totii ne dorim sa castigam bine. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa muncim mai mult. Inseamna ca trebuie sa muncim mai smart. Am intalnit freelanceri care nu si-au mai luat o vacanta de 2 ani. Nu cred ca pentru asta s-au apucat de freelance. Sigur, cand esti pe cont propriu trebuie sa faci de toate, deci cumva chiar ai mai mult de munca. Dar aici intervin eficienta si toolurile de eficientizare.

Capcana 5: Improvizeaza din mers. Freelance-ul pare ceva asa, usor, ce mare filosofie? Iei un proiect, il faci, primesti bani. Dar daca vrei sa traiesti din asta trebuie sa planifici. Trebuie sa faci totul intentionat. Sa iei in calcul de cati bani ai nevoie pe luna, sa imparti banii astia in proiecte ca sa intelegi cate si ce fel de proiecte trebuie sa cauti. Trebuie sa-ti imparti timpul intre cautatul de clienti, discutii si intalniri ( toate lucruri nefacturabile) si munca efectiva (singura pe care iei bani). De aceea e bine sa ai niste cunostinte de business. Sa poti sa planifici si sa te asiguri ca ce iti doresti se va si intampla. 

Sunt foarte multe alte capcane in care un freelancer poate sa cada. Depinde foarte mult si cu ce asteptari se apuca de freelance. Depinde de domeniul in care e specialist. Dar probabil cea mai mare capcana, si e una universala, este chiar ideea libertatii. Ca freelancer ai libertatea sa fii 100% responsabil. Asta nu inseamna sa faci ce te taie capul, cand te taie capul. Inseamna doar ca toate deciziile le iei tu.  


RB: Cui se adreseaza cursul “Scoala vietii de freelancer” din data de 26 februarie si ce vom afla mai exact acolo?

Cristina Tupita: Pe scurt, cursul i se adreseaza oricui vrea sa invete cum sa-si construiasca si sa intretina o relatie sanatoasa cu clientii si cum sa isi vanda mai bine proiectele. Doar pentru ca ai o idee sau o solutie geniala la o problema de-a clientului nu inseamna ca aceasta o va si cumpara. Mai ales daca prezentarea e jalnica. Atunci cand vinzi ceva, totul conteaza. De la atitudinea ta pana la layoutul ppt-ului.

Pe larg, cursul e pentru:

Freelancerul wannabe, cel care inca e angajat sau e student si se gandeste sa se apuce de freelance. Dar nu stie exact de unde s-o apuce si cum sa faca astfel incat sa nu munceasca 14 ore pe zi si sa castige mai bine decat la job.

Side hustlerul ocazional, cel care are un job, dar face proiecte pe langa pentru ca ii place, pentru ca vrea sa lucreze si altceva decat ce faci la birou sau pentru ca vrea sa-si rotunjeasca veniturile. Cu totii stim ca la job faci proiectele care ti se dau, fie ca-ti place, fie ca nu.

sursa: unsplash

Freelancerul care vrea mai multi clienti, cel care face freelance de ceva vreme, dar nu reuseste sa scaleze volumul de munca si finantele. Vrea mai multi clienti sau vrea sa lucreze smart (mai putine ore pe mai multi bani).

Agenția de publicitate mica sau la inceput de drum, cea care e practic o adunare de creativi si oameni de client service care au bazele unui business de publicitate, dar isi dau seama ca le lipsesc multe cunostinte pe care nu le-au invatat cat au fost angajati intr-o agentie mai mare.

Studioul de creatie la inceput de drum, cel care e compus din cativa oameni super talentati care lucreaza bine impreuna si au decis sa-si deschida un mic studio. Sunt super specialisti in domeniu, insa cunostintele de business pe care le au nu sunt suficiente pentru a face bussines-ul mai profitabil.

Publicitarul din agentie, cel care e angajat, nu planuieste sa treaca pe cont propriu in viitorul apropiat, dar este interesat de partea de business a publicitatii pentru ca la un moment dat se gandeste sa lucreze independent, sa-si deschida propriul studio sau sa devina freelancer.


RB: Iti multumesc pentru raspunsuri. In incheiere, ai vreun sfat pentru persoanele care pun in balanta job full time VS. freelancer si nu se pot decide ce sa aleaga?

Cristina Tupita: Nu cred in sfaturi. In general sfaturile date sunt mult prea personale si rar se aplica per se de la o persoana la alta. Pot in schimb sa spun ce a functionat la mine:

  • Setat un obiectiv clar, cuantificabil si suficient de frumos incat sa merite sa treci peste orice
  • Odata ce obiectivul si stilul de viata sunt setate, lucreaza sa ti le indeplinesti. La inceput va trebui sa „hard work”, iar in timp va trebui sa treci la un sistem de „smart work”. Dar fa ce ai de facut pentru a-ti atinge visul. Daca nu, altcineva te va angaja sa indeplinesti visul lui.
  • Have fun. Enjoy life. Enjoy what you do. Altfel nimic din aceasta calatorie freelancereasca nu are rost.

Dragilor, sper ca v-au ajutat aceste raspunsuri, iar daca vreti sa aflati mai multe despre ce inseamna sa fii freelancer, dar mai ales cum sa ai succes ca unul, ne vedem pe 26 februarie la cursul „Scoala vietii de freelancer”. Mai multe detalii aveti aici.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: