fbpx
Random prin viata

Cum am luat permisul si ce sfaturi am pentru cei care vor sa faca scoala de soferi

Dragilor, azi e o zi maaaare pentru mine! E o zi pe care o asteptam de foarte mult timp, iar in unele clipe incetasem sa cred ca o sa mai vina. Azi am luat permisul!

O sa va povestesc toata experienta mea, cum a fost, unde am invatat, ce am gresit, ca sa stiti la ce sa va asteptati.

Cum am luat permisul si ce sfaturi am pentru cei care vor sa faca scoala de soferi

  1. E grea scoala de soferi?  E greu sa iei carnetul?

Asta e cea mai frecventa intrebare. Iar raspunsul meu e: da, e greu!

Bineinteles, pentru unii mai greu, pentru altii nu chiar atat de greu. Dar daca nu esti multi-tasking e greu, mai ales la inceput. Sunt momente in care trebuie sa faci ceva cu piciorul stang, altceva cu dreptul, cu mana stanga altceva si cu mana dreapta altceva, iar cu ochii altceva :))) (spre  exemplu intr-o intersectie, unde trebuie sa tii de ambreiaj, sa calci usor acceleratia, sa tii directia, sa schimbi viteza si sa te asiguri, toate in acelasi timp.)

E dificil pana reusesti sa te coordonezi, dar cu multa determinare si multa munca, o sa iti iasa pana la urma.

Nu o sa auziti foarte des ca e greu sa conduci, si asta din doua motive: primul e  ala evident: oamenilor le place sa se laude, sa se simta superiori.

Al doilea motiv e ca devine din ce in ce mai usor cu timpul. Cred ca e ca mersul sau ca scrisul: e super greu la inceput, dar dupa ce il stapanesti e ca si cum l-ai fi stiut dintotdeauna.

   2. Unde am facut scoala de soferi si cat a costat

Am facut scoala in Bucuresti la Bidi Trans, iar de costat…2400 lei scoala(premium plus), apoi 1200 lei 10 sedinte suplimentare, pentru ca nu eram inca pregatita, nu stapaneam bine anumite lucruri.

Apoi am dat examenul. Si  l-am picat. Dar ajungem si la asta.

Daca pici traseul, trebuie sa iti iei minim 3 sedinte suplimentare. Eu mi-am luat 10, sa fie…deci inca 1200 lei. Plus taxa pentru a putea sustine examenul pe masina pe care ai facut scoala, 200 de lei de doua ori…total 5200 lei, daca am calculat eu bine. E enorm, stiu. Daca tu esti mai indemanat/a decat mine si/sau ai noroc sa iei din prima, poate nu iti trebuie atat de multe sedinte suplimentare si iesi mai ieftin.

     3. Unde si cum am invatat ca sa iau sala

Nu mi-am cumparat cartea de legislatie, va recunosc din start. Nici nu stiu cum arata. :)) Am avut de la Bidi Trans niste materiale de pe care am invatat, apoi am intrat pe scoalarutiera.ro si m-am uitat la cursul de legislatie.  Au fiecare capitol explicat audio si video si m-a ajutat sa prind repede. Din cate am inteles cartea e greoaie si daca nu ai pe cineva cu carnet ca sa te lamureasca de unele chestii, nu prea intelegi. Eu nu zic sa faceti ca mine, dar neaparat sa va uitati si la explicatiile video de pe scoala  rutiera, ca sunt geniale!

Apoi am invatat indicatoarele. Pe cele care nu imi intrau in cap le-am desenat cu mana mea pe un caiet. Apoi am urmat mediul de invatare, toate capitolele. Abia apoi am inceput cu chestionarele. E foarte important, pentru ca daca incepi direct cu chestionarele o sa fie mare ceata in capul tau, pana inveti. Am mai luat odata la rand mediul de invatare, capitolele pe care nu le stapaneam bine si unde greseam imi notam pe caietel raspunsul corect.

Apoi am dat sala. M-am straduit sa fiu cat mai atenta si sa nu ma grabesc, timp e berechet. Unde nu am fost sigura, am dat „raspunde mai tarziu”. Cand am ajuns din nou la intebarile alea, luasem deja 22 de puncte si va spun, cu sinceritatea caracteristica: am bifat la nimereala, sa scap odata, ca la 22 de puncte la sala esti deja admis. :)))

     4. Cum a fost proba practica de la examen

Eee, aici vine partea grea. La primul examen aveam atat de multe emotii, de nu mai stiam nici cum ma cheama. Parca eram in transa: vedeam si auzeam in slow motion. Drept pentru care am facut o gramada de tampenii. Am luat puncte de penalizare pentru mersul cu viteza redusa fara motiv, folosirea necorespunzatoare a drumului cu si fara marcaj, nesemnalizare si cel mai grav: neacordare de prioritate pietonilor. Am fost praf, ce sa mai…

Dupa ce am picat a urmat inevitabilul „ce mi-o fi trebuit mie carnet, ca nu sunt in stare”, etc etc. Am reusit cumva sa ma adun, am mai facut niste ore si m-am reprogramat.

In ziua celui de al doilea examen, am luat dimineata o pastila de calmare. La 8 eram la punctul de plecare si am avut nenorocul sa pic in a patra grupa, drept pentru care am avut de asteptat 4 ore pana sa intru in examen. Am nimerit la alt politest decat prima data si m-am bucurat, ca asta nu imi stia dudele de data trecuta.

Cat am mai stat eu acolo, am mai luat o pastila  de calmare (sedatif pc, sunt destul de slabe) drept pentru care la un moment dat cum stateam eu asa in masina asteptand m-a luat si somnul. :)))

A venit militianu’ (sar-na, sa traiti, sa va dea dzeu sanatate!) si am pornit. Cu toate pastilele de calmare, imi tremurau mainile pe volan de ziceai sa am parkinson. Am avut marele noroc ca m-a dus pe un drum pe care il stiam, pe unde mai condusesem. La examenul trecut a trebuit sa conduc pe un drum pe care nu mersesem niciodata si a fost tare greu.

sursa: playtech

Am avut BMW oprit pe avarii pe prima banda, pe care a trebuit sa il ocolesc, cu semnal si asigurare, drum cu prioritate, niste benzi dubioase pe la Fiaret unde prima banda e doar pentru virajul la dreapta, ceva panta, ceva rampa…putin din toate.

M-a pus sa fac mersul cu spatele si aveam o masina la cativa metri in spate, iar eu ca inteligenta in loc sa merg pana la ea si sa opresc, am incercat sa o ocolesc cu spatele, evident ca mi-a scazut 5 puncte si a zis cu un ton aspru: ati executat incorect mersul cu spatele!

„S-o iau pe ma-ta intr-un dans!” zic eu in gandul meu.

Apoi cum mergeam asa lin zice dintr-o data brusc: Opriti aici!!!

M-am speriat, am calcat frana, dar am uitat sa semnalizez dreapta ca eu  ma opresc. Mi-a mai scazut 6 puncte.

Deja eram: „gata, iar il pic, f*#@@!”

Mi-a dat parcarea laterala pe care o faceam perfect cu instructorul. Ce credeti? Am gresit-o.  Si va zic si de ce: cand el a zis opriti aici, eu am oprit cum eram, nu am mai stat sa imi iau distanta calumea pentru parcare.

Zice: „v-ati urcat pe trotuar, ati executat incorect parcarea!”

Ma pune sa semnez, semneaza si martorul, eu eram „gata, iar am picat, ce a fost in capul meu…mi-a trebuit mie carnet”

Si zice:  ati acumulat 16 puncte de penalizare, ADMIS!

Ce-a facut, ma!?

Asa soc  n-am trait in viata mea. :)))) Chiar ma intrebam cum naibii am reusit sa cumulez 21 de puncte si sa pic, pentru ca nu am facut multe greseli. Ce sa vezi, ma, ca luasem!

Cand am coborat din masina, toate emotiile, nervii, frica, incordarea, oboseala pe care le acumulasem si le tinusem in mine au iesit la suprafata si am inceput sa plang. :)))) Instructorul m-a luat in brate si a intrebat martorul daca am picat, ca nu stia ce sa creada.

     5. Cum am luat permisul si ce sfaturi am pentru cei care vor sa faca scoala de soferi

A fost o investitie uriasa de timp, nervi, bani si tot. A fost greu, dar a meritat.

Cine are carnet de mai putin de un an si zice ca scoala de soferi nu a fost grea sau examenul nu a fost greu, ma-sa-i *%#$@!

A fost un vis de al meu, unul dintre cele mai mari. Stiu, greul abia acum incepe, pentru ca nu il mai am pe d-nul Catalin in dreapta sa imi toarne in ureche: apasa ambreiajul, da-i a intaia, uite-i pe ala, etc dar daca am ajuns aici, a naibii sa fiu daca mai las ceva sa ma dea inapoi din drumul meu.

Am avut noroc de oameni minunati care m-au incurajat si m-au impins de la spate cand eram aprape sa renunt, care au crezut in mine in momentele cand eu nu prea mai credeam.

6. Ce sfaturi am pentru cei care vor sa faca scoala de soferi

Fa-ti urechile palnie si beleste ochii. Incearca sa fii atent/a, sa asculti tot ce iti spune instructorul si baga la cap. Daca esti ca mine si nu ai mai stat pe locul soferului pana in prima zi de scoala, o sa iti fie poate putin mai greu decat celorlalti, care au mai condus cu tata/mama/sotul prin curte.

Daca esti ca mine si iti e frica de accidente rutiere, instictul de conservare o sa iti dea batai de cap. Zi-i sa iti dea o pauza. Esti in siguranta cu instructorul,  repeta-ti asta pana iti intra in cap.

Daca nu intelegi ceva, spune-i instructorului sa iti explice iar si iar, pana intelegi. Sa nu iti fie rusine de el, tu il platesti pe el sa te invete, nu invers. Si oricum sigur a intalnit si mai praf decat tine pana acum.

Lucrurile importante si misto in viata vin de obicei cu multa munca. Asuma-ti asta cand pornesti pe acest drum.

Sa nu ai impresia ca stii. Cu foaia de admis in mana (carnetul vine prin posta) pot spune ca mai am un milion de lucruri de invatat. Si o sa imi fac urechile palnie si creierul burete de fiecare data cand un sofer cu experienta o sa imi explice ceva.

Ai rabdare cu tine. Nimeni nu s-a  nascut invatat. Oamenii mai si gresesc, e normal. Eu aseara am condus foarte prost, nu stiu ce am avut, dar am facut o gramada de greseli, Si azi am luat permisul. Ai gresit? Se mai intampla. Pentru asta exista ziua de maine si maine o sa fie mai bine.

Incercati sa nu va duceti obositi la ora de condus, ca cel putin la mine s-au simtit de fiecare data efectele oboselii in felul de a conduce.

Cam atat am avut de zis, ma duc sa ma imbat! :)) Ca dupa aia vine permisul si beau doar apa plata. :)))

 

 

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *