fbpx
jurnal de carantina,  Random prin viata,  sfaturi & stuff

Jurnal de carantina #1: Cum sa iti pastrezi sanatatea mintala in timpul pandemiei

Dragiilor, coronavirusul nu ne afecteaza doar sanatatea fizica, ci si pe cea mentala. Anxietatea ca exista un inamic invizibil care  poate sa te omoare si stresul ca se prabuseste economia si iti poti pierde jobul ne pot aduce intr-o zona deloc roz din punct de vedere psihic. Iar izolarea sociala, care este spre binele nostru, ne face sa ne simtim singuri si prinsi intr-o capcana.

Este un mediu propice pentru depresie, tulburare obsesiv compulsiva si atacuri de panica.

Jurnal de carantina #1: Cum sa iti pastrezi sanatatea mintala in timpul pandemiei

Putem totusi incerca sa limitam efectele negative pe care pandemia le are asupra psihicului nostru.

Iata sfaturile mele pentru a-ti pastra calmul si mintea sanatoasa:

1. O ora pe zi de stiri

Uitatul incontinuu la stiri favorizeaza panica, mai ales daca te uiti la posturi de TV care vor sa faca rating de pe urma fricii tale. Daca tu te panichezi, asta te face sa te uiti si mai mult la TV, iar ei fac rating urias. Acest rating le permite sa ceara mai multi bani pe reclame. Ei se imbogatesc, iar tu faci atacuri de panica.

O ora pe zi de uitat la Digi24 e suficient ca sa te puna la curent cu ce se intampla in lume. Stii cum se zice, vestile rele circula repede. Daca o sa se intample ceva important o sa afli oricum, nu e nevoie sa stai calare pe TV.

2. Verifica statisticile o data pe zi

La fel ca la stiri, daca te uiti incontinuu, nu o sa te ajute, din contra. Ia-ti informatiile din surse verificate (eu ma uit pe worldometers si Ministerul Afacerilor Interne).

3. Socializeaza!

Nu fizic, pentru ca este stupid si periculos, ci online prin mesaje si video call.

4. Incearca pe cat posibil sa nu dai crezare teoriilor idioate si tratamentelor minune.

Nu, coronavirusul nu e o raceala usoara, ca de la o raceala usoara nu mor atatia oameni. Nu, vaccinul nu o sa te omoare. Nu, daca bei apa cu lamaie nu o sa te imunizezi.

5. Fa exercitii fizice

Nu poti iesi afara, dar hai sa recunoastem, si daca ai fi putut, tot nu te duceai la sala. Incearca totusi sa nu stai toata ziua pe scaun/canapea, ca o sa intepenesti. Fa cateva sarituri, genoflexiuni, flotari, daca esti capabil.

Efortul fizic iti da o stare de bine la capsor, e dovedit stiintific. Poti sa tragi draperiile, sa pui muzica preferata si sa dansezi. Face minuni la starea de spirit.

6.Coltisorul vesel

Amenajeaza in casa, sau si mai bine, pe balcon/terasa un coltisor care sa fie decorat cat mai vesel si colorat, dupa gusturile tale, iar cand te simti trist si fara speranta, mergi acolo, te va ajuta.

7. Joaca-te cu animalul de companie.

Daca ai unul. Daca nu ai, poti adopta dintr-un adapost, ca si asa nu se stie cat ii vor mai tine cei de la ASPA, dat fiind ca sunt intretinuti din bani publici. 🙁

Joaca impreuna cu aniamalul de companie iti da o stare mentala de bine. In interactiunea si contactul cu animalul de companie, nivelul cortizolului din organismul nostru scade, in timp ce nivelul serotoninei si al dopaminei creste. (sursa)

Stati linistit/a, animalele de companie nu transmit coronavirus.

8.Evita filmele cu si despre Apocalipsa

Cel mai vizionat film pe Netflix in perioda asta e „Pandemia virusul gripal”. Aaa, merci, dar nu, merci!

Uitati-a la comedii, o sa va ridice moralul garantat (fac si un articol cu recomandari filme/seriale pentru perioada asta, daca vreti).

9. Razi, bai!

Razi cu gura pana la urechi, razi cu lacrimi (numa’ ai grija sa nu te stergi cu mana la ochi).

Rasul are un efect de catharsis mult mai mare decat plansul. Asta inseamna ca dupa o portie zdravana de ras, simti ca te-ai descarcat, iar serotonina creste.

Foarte multi critica bancurile pe seama coronavirusului, dar nu inteleg un lucru: noi nu radem de oamenii afectati, in niciun caz!! Si rasul nu ne face sa tratam superficial aceasta problema. Nu radem pentru ca nu credem in el. Credem. Stim ca suntem intr-o situatie cam nasoala. Dar rasul te salveaza, iti apara psihicul de panica si stres. Asa ca razi, frate!

Uite aici cateva glume:

 

 

 


Si aici mai multe.

10. Ocupa-te de hobby-ul tau


Daca ai un hobby, acum poti sa ii dedici timpul necesar. Daca nu ai un hobby, acum ai timp sa iti gasesti unul. Sa faci ceva care iti place are intotdeauna efecte pozitive asupra sanatatii mentale.

Eu fac aranjamente din flori artificiale si confectionez manual flori de hartie. Poti sa imi vezi „operele” (nu sunt) pe Insta.

Jurnal de carantina #1: Cum sa iti pastrezi sanatatea mintala in timpul pandemiei

Si nu uita: VA TRECE!

Daca privesti putin in istorie, vei vedea ca toate au trecut. Ciuma, holera, gripa spaniola, toate au fost si au trecut. E adevarat, au facut multe victime, dar daca ai grija de tine si de cei dragi, sunt sanse mari sa treci cu bine de aceasta pandemie.

Tu ce faci de pandemia asta?

Lasa-mi in comentarii idei de chestii de facut in casa, iar daca vrei sa fac articol cu recomandari de filme…ai ghicit, tot in comentarii!

 

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *